Biznes

Program lojalnościowy a społeczny dowód słuszności

Ludzie z natury potrzebują potwierdzenia słuszności swoich wyborów, przekonań i decyzji. Nierzadko opierają je na już podjętych przez innych działaniach, chcąc w ten sposób przyjąć już sprawdzoną, właściwą postawę. Społeczny dowód słuszności jest mechanizmem bardzo często wykorzystywanym w marketingu, w tym również w programach lojalnościowych. Polega on na przyjmowaniu poglądów i podejmowaniu decyzji, kierując się opiniami innych. Jak go wykorzystać w promocji programu lojalnościowego, aby sukcesywnie poszerzać grono jego uczestników?

Społeczny dowód słuszności, czyli powielanie działań i decyzji innych

Społeczny dowód słuszności jest bezpośrednio związany ze skutecznością wpływu otoczenia. Jest to zjawisko psychologiczne polegające na naśladowaniu innych ludzi w celu podjęcia właściwego działania i tej najlepszej z możliwych decyzji. Przykładowo kiedy klient szuka odkurzacza, to kieruje się zarówno parametrami, jak również ceną. Kiedy znajdzie odpowiednie modele, szuka potwierdzenia u innych klientów, czy opis ma faktycznie odzwierciedlenie w rzeczywistości. W tym celu czyta opinie i recenzje, na podstawie których podejmuje ostateczną decyzję. Tak przynajmniej postępuje większość konsumentów, co potwierdza m.in. raport „E-commerce w Polsce 2022”. 43% ankietowanych przyznało, że na wiarygodność danego sklepu mają wpływ opinie innych klientów. Tyle samo respondentów potwierdza, że zdarza im się kupować produkty na podstawie rekomendacji i opinii. To tylko dowód na to, że liczymy się bardzo ze zdaniem innych klientów, ufając im bardziej niż producentowi czy sprzedawcy.

Podobne zachowania obserwujemy przy innych decyzjach konsumentów związanych z relacją z konkretną marką. Dotyczy to też uczestnictwa w programie lojalnościowym, które ma oznaczać dla nich realne korzyści. Potencjalny uczestnik szuka więc potwierdzenia, że obietnice organizatora są spełniane, i odpowiedzi na pytanie, czy korzystanie z programu lojalnościowego jest dla niego opłacalne. Społeczny dowód słuszności przyspiesza podjęcie przez klienta decyzji, a dodatkowo przyczynia się do wykreowania pozytywnego wizerunku marki.

Uczestnicy programu lojalnościowego ambasadorami Twojej marki

Lojalni i zadowoleni uczestnicy programu są zdecydowanie bardziej otwarci na współpracę z marką niż przypadkowi klienci, nie do końca przekonani o słuszności podjętej decyzji o zakupie czy uczestnictwie w programie. Jeśli udało Ci się zbudować społeczność pozostającą wierną Twojej firmie, wykorzystaj ich pozytywne nastawienie do marki, jak również satysfakcję z uczestnictwa w programie lojalnościowym.

Zachęcaj zadowolonych uczestników programu do dzielenia się swoimi doświadczeniami np. w mediach społecznościowych. To, w jaki sposób będą to robić, w znaczącym stopniu zależy od branży i rodzaju programu lojalnościowego oraz nagród, jakie są przewidziane dla uczestników. Jeśli są to nagrody rzeczowe, możesz poprosić swoich klientów o udostępnianie treści z ich wykorzystaniem w praktyce. W przypadku przywilejów czy benefitów mogą być to posty ze zdjęciem np. poczęstunku powitalnego w hotelu czy też specjalnej karty dań od szefa kuchni w restauracji. Jeszcze większymi zasięgami cieszą się filmy video i popularne w ostatnim czasie rolki.

Uczestnik programu lojalnościowego, który sam doświadczył korzyści z niego wynikających i jest usatysfakcjonowany uczestnictwem, staje się ambasadorem Twojej marki. Korzysta regularnie z Twoich usług nie tylko dlatego, że jest z nią związany programem lojalnościowym, ale również z powodu jakości świadczonych usług czy produktów. Jest Twoją najbardziej wiarygodną reklamą. W ramach programu lojalnościowego możesz więc przyznawać dodatkowe punkty lub nagradzać konkretnymi przywilejami tych uczestników, którzy dzielą się chętnie swoimi doświadczeniami związanymi z Twoją marką w mediach społecznościowych. Będzie to dla nich dodatkowa zachęta i motywacja.

Recenzje i oceny jako reklama programu lojalnościowego

Aż 95% konsumentów czyta recenzje przed zakupem. Oznacza to, że są one dla nich bardzo ważne, a nawet niezbędne do podjęcia decyzji zakupowej. Klienci szukając potwierdzenia, że program lojalnościowy danej firmy dostarczy im realnych korzyści, również zaczynają szukać opinii na jego temat. Czasem je znajdują np. na forach czy w social mediach, innym razem muszą pogodzić się z ich brakiem i zaryzykować swoją decyzją bez społecznego dowodu słuszności.

Program lojalnościowy jest pewnego rodzaju zobowiązaniem. Uczestnik biorąc w nim udział, zobowiązuje się do częstszego kontaktu z marką i zaangażowania w zakupy. Z kolei organizator odpowiada za nagradzanie aktywnych uczestników i docenianie ich za lojalność i zaufanie. Pomimo, że wiele decyzji o udziale w programie lojalnościowym zapada pod wpływem emocji, to nie brakuje takich konsumentów, którzy wcześniej decydują się dowiedzieć o nim więcej od samych uczestników.

Właśnie dlatego opinie i recenzje uczestników pomagają w promocji programu lojalnościowego. Możesz je zbierać na kilka sposobów, np. za pośrednictwem mediów społecznościowych. Inną opcją jest udostępnianie opinii w aplikacji mobilnej programu lojalnościowego, którą uruchomisz za pośrednictwem platformy Loyalty Starter. Następnie opinie możesz wykorzystać na swojej stronie internetowej i w materiałach reklamowych. Za ich wystawienie nagradzaj uczestników dodatkowymi punktami, co zachęci do tego zdecydowanie więcej klientów.

Zaangażowani influencerzy wsparciem dla promocji programu lojalnościowego

Kiedyś idolami byli piosenkarze i aktorzy, dzisiaj są ludzie Internetu, czyli influencerzy, osoby o bardzo dużym wpływie na społeczeństwo, prowadzący swoją działalność w mediach społecznościowych. To ludzie wykorzystujący swoje zasięgi, aby oddziaływać na innych. Użytkownicy social media się z nimi identyfikują, obserwują ich ze względu na podobne wartości czy poglądy, traktują ich jako źródło inspiracji, ale również aktualnych trendów. To właśnie oni są obecnie dla wielu konsumentów źródłem odpowiedzi na pytania – czy warto to kupić, co jest teraz na czasie, gdzie znaleźć dany produkt lub usługę?

W kampanię promocyjną swojego programu lojalnościowego zaangażuj influencerów. Pamiętaj, aby wybrać takich, których obserwatorzy odpowiadają Twojej grupie docelowej. Im ludzie ufają, pomimo że w większości przypadków nigdy nie mieli okazji ich spotkać na żywo. To u nich szukają społecznego dowodu słuszności, potwierdzenia, że warto podjąć jakiś konkretny krok zakupowy, a w tym przypadku wziąć udział w Twoim programie lojalnościowym.

Dlaczego konsumenci potrzebują społecznego dowodu słuszności? Dla jednych jest to faktycznie pomoc w podjęciu właściwej decyzji, ale dla innych jest to usprawiedliwienie ich wyborów. Nie chcą brać na siebie całej odpowiedzialności za swoje decyzje, szczególnie jeśli dotyczą większego zaangażowania w kontakt z marką, co jest bezpośrednio związane z kwestią finansową. Wykorzystując społeczny dowód słuszności przy promocji swojego programu lojalnościowego, zwiększasz swoje szanse na pozyskanie szerszego grona uczestników i jednocześnie pomagasz im w szybszym podjęciu tej najlepszej dla Ciebie decyzji.

 

Artykuł sponsorowany

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *